fredag 20 januari 2012

Utvecklingssprång?

Att det händer mycket med Léon och att han lär sig nya saker varje dag råder det ju inget tvekan på. Det är klart att det blir jobbigt för honom, svårt att förstå när världen förändras i hans ögon. Inatt kände vi verkligen av förändringarna som sker hos Léon. Vi har vart rätt så skonade från allt för mycket gråt under de olika utvecklingssprången men inatt fick vi också känna av det. Léon gick från att prata till att gråta hysteriskt, till att gny och vara förbannad, allt detta om vartannat. Han ville bara ligga och snutta, somnade han och jag la ner honom vaknade han och grät. Det var stunder då han grät innan han ens vaknat till, låg och sparkade och slog med både armar och ben. Varken Fred eller jag kunde trösta honom, det enda som funkade någorlunda var om han fick snutta, dock behövde ju jag också lite sömn. På detta sätt höll det på hela natten men imorse var det en väldigt pigg och pratglad liten busunge som vaknade emellan oss. Och trots att vi knappt orkade öppna ögonen kan man ju inte låta bli att tala om för den glada lille pratkvarnen hur mycket man älskar honom och få dåligt samvete för att man vände ryggen till mitt i allt gråt under natten.

Under dagen har Léon dock vart på strålande humör. Vi var på öppna förskolan och Léon älskade sångstunden! Jag får försöka lära mig hela texten till "Byssan lull" nu, det är den sången jag brukar sjunga vid läggdags fast jag kan inte slutet på den så jag varvar mellan den och "När trollmor lagt sina elva små troll". Hur som, trots väldigt lite sömn under natten och dagen har Léon vart glad.

Jag är rädd för att vi får en likadan natt igen för Léon ville snutta väldigt mycket när jag la honom och jag har redan vart inne och matat honom en gång. Då var det svårt att lägga ner honom för han ville fortsätta snutta. Men det är tur jag har min bibel, "Växa och upptäcka världen. Sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår". Jag räknade ut hur många veckor Léon är, slog upp i boken och vid den här åldern är det ett tufft utvecklingssprång. Tack, då vet vi det. Jag tycker den här boken är grym. Man kan inte läsa sig till allt eller lära känna sitt barn via en bok men denna boken förklarar väldigt bra dessa sju utvecklingsfaser. Den ger en förklaring till de förändringar som sker hos ens lille bebis, så slipper man bli alldeles utom sig av oro för att han gråter mer eller mindre ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar